Digital Boost Day

We mochten twee webinars rond allerlei verschillende thema’s op vlak van de digitale wereld volgen. Als eerste koos ik ervoor om ‘3 manieren om altijd een ja te krijgen van een klant’ te volgen bij Jan Vanthienen. Op zijn presentatie waren een heleboel goede slagzinnen rond zijn thema te zien, zoals ‘Geef nooit wat een klant vraagt, geef altijd wat de klant nodig heeft.’ en ‘Als je goed wil verkopen moet je contact hebben met de klant, want mensen kopen van mensen. Hij vertelde over zijn eigen ervaringen als verkoper in het Disneyland call center, waar je eigenlijk alleen maar dient om geld binnen te halen. Ook vermeldde hij een boek dat al jaren in de top verkochte boeken staat, ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt’ van Dale Carnegie. Het hoofdpunt van de webinar was de drie geheimen van zakendoen waardoor je meer succesvol gaat worden. Geheim nummer 1 is dat je meer moet zwijgen en meer open vragen moet stellen. Zo kom je meer te weten over wat de klant juist wilt en geef je de klant het gevoel dat je naar ze luistert. Geheim nummer 2: Beantwoord nooit een vraag. Stel een vraag terug. Zo hou je het gesprek actief. Geheim 3 zegt dat je nooit e-mails moet beantwoorden. Het is altijd een beter idee om binnen 4 uur de klant terug te bellen. Zo vermijd je pingpong e-mails en bouw je een betere relatie op met de klant.

Het tweede webinar dat ik volgde werd gegeven door Astrid Van Damme. Zij werkt bij Google Digital Atelier en gaf haar presentatie over alles rond Google Workspace. Van Google Drive en Gmail hebben we allemaal wel al gehoord en wel eens gebruikt, maar ze bleef ook stilstaan bij de minder bekende tools. Een goed voorbeeld is Google Sites, een gratis alternatief op gekendere voorbeelden om sites te bouwen. Net als alle andere tools van Google kun je er ook gratis in samenwerken, wat bij de concurrentie vaak niet zo is. Google Keep is een leuke tool om taken en notities binnen een bedrijfscontext georganiseerd te houden. Ook kan je herinneringen instellen en op alle apparaten synchroniseren zodat iedereen mee is. Een andere interessante tool waarover ze sprak was Google Admin, iets wat zeer interessant kan zijn voor zowel school- als bedrijfscontexten. Je kan makkelijk behren welke gebruikers en beheerders er akllemaal bestaan in je netwerk en algemene instellingen voor alle gebruikers configureren. Het is blijkbaar heel gemakkelijk om te gebruiken ook, dus zeker een aanrader volgens haar. Deze sessie werd wat gestoord door kinderachtige streken, maar toch zeer leerrijk.

Jan Vanthienen | LinkedIn

Astrid Van Damme | LinkedIn

Geef een reactie

Uw e-mailadres zal niet worden gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *.

*
*
U mag gebruik maken van deze <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>